Sommer med gøy i vannet
På Oasen finner du Haugalandets desidert største utvalg innen sport, friluftsliv – og vannsport!
Med Intersport og XXL Sport & Villmark har Oasen Storsenter regionens desidert største utvalg innen sport og friluftsliv. Nå har også Norrøna Concept Store flyttet inn på senteret, og haugalendingene har for første gang muligheten til å velge fra hele Norrønas sortiment i en fullskala konseptbutikk.
Størst på vannsport
Haugalendingene har for alvor fått øynene opp for vannsportens gleder. Etter at XXL Sport & Villmark kjøpte kano- og kajakkprodusenten West, har de i sommerhalvåret satset stort på dette.
– Vannsport har blitt kjempestort på veldig kort tid, og vi har egen vannsport-avdeling gjennom hele sommeren, med stand up-padlebrett, vannski, tuber og et stort utvalg av kajakker, forteller fung. varehussjef for XXL på Oasen, Martin.
De har også et stort mangfold av våtdrakter og alt du kan tenkes behøve til gøye aktiviteter i vannet.
Dette er en naturlig forlengelse av den økende friluftsinteressen mener XXL-sjefen, og forteller at stadig flere kombinerer fotturer i fjellet med telt-overnattinger og kajakkturer i fjorder, idylliske fjellvann eller langs kysten.
– Fisking er også veldig populært, og noe som holder seg veldig stabilt gjennom hele året. Mange har skjønt at fisking er en aktivitet som er nokså uavhengig av vær, vind og sesonger. Og regnvær kan jo av og til få fisken til å bite enda bedre, smiler Martin.
Norrøna har masse fine og praktiske våtdrakter som du kan bestille og hente i butikk. Trenger du badeklær er det Intersport du skal til.
Økende friluftsinteresse
XXL på Oasen er faktisk den største forhandleren av sports- og fritidsutstyr mellom Bergen og Stavanger. De har klær og sko til alle typer aktiviteter, i tillegg til stort utvalg i ski, sykler, jakt og fiske-artikler, ballidretter, golf, treningsapparater, vannsport og mye mer. XXL har også eget service-verksted for ski og sykler og skytesimulator der det er mulig å teste og skyte inn jaktvåpen.
De siste årene har XXL-sjefen tydelig fått merke hvordan flotte naturbilder i sosiale medier og tv-programmer som 71 grader nord har bidratt til å øke nordmenns friluftsinteresse.
– Det er ingen tvil om at flotte bilder fra toppturer i sosiale medier har inspirert mange til komme seg ut og opp. Og mens det tidligere først og fremst gjaldt ski om vinteren, er det nå minst like aktuelt til fots i sommerhalvåret. Store kjeder som XXL har fått prisene på sportsutstyr ned, og dermed gjort det mulig for folk å drive med denne type fritidsaktiviteter hele året, uten nødvendigvis å måtte betale en månedslønn for godt utstyr. Friluftsliv har rett og slett blitt en viktigere del av folks liv, forteller Martin.
Eneste Norrøna på Haugalandet
Norrøna er på mange måter den mest tradisjonsrike produsenten av sportsutstyr i Norge. Helt siden 1929 har familien Jørgensen utviklet Norrøna friluftsutstyr for skandinaviske forhold som tåler de tøffeste tester, og etablert nye standarder som konkurrenter har måtte bruke år på å ta igjen. Om du skal ut på ski, sykkel, i fjellveggen eller bare ut på tur så har Norrøna klær med lekent design, farger, høy kvalitet og gode tekniske og brukervennlige løsninger. Hos Norrøna Concept Store på Oasen, har haugalendingene muligheten til å velge fra hele Norrønas sortiment i en fullskala konseptbutikk.
– Vårt mål er å tilby verdens beste outdoor-produkter, og ser at den bevisste kunden ofte velger våre produkter. Vi ønsker å bidra til flotte friluftsopplevelser og å skape aktivitet. Butikken vår skal være en destinasjon som folk har lyst til å besøke, og de som jobber hos oss er selv friluftsmennesker med høy kompetanse på produktene våre, sier administrerende direktør i Norrøna Retail, Bård Kvamme, som altså kan tilby hele Norrønas produktlinje på Oasen; med jakker, bukser, ryggsekker, hodeplagg, sokker, hansker og votter, skjorter, t-skjorter, shortser med mer.
Økt kunnskap
Sportsbutikkene på Oasen er faghandlere, og tilbyr ekspertise på de ulike avdelingene.
– Med mobilen har jo folk i dag eksperten på lomma, og vi merker klart at kundene vet mer og har gjort litt research før de kommer til oss. Det er kjempeflott, og gjør at vi kan forklare og veilede på en helt annen måte enn før. Folk vet i større grad hva de er ute etter, og hva de trenger, forteller Martin hos XXL.